Home » Non-English Forums » Dutch » Operating system
Operating system [message #240831] Sat, 26 May 2007 05:27 Go to next message
René108
Messages: 3
Registered: August 2006
Location: Nederland
Junior Member
Geachte lezers,

Ik ben gecertificeerd als Oracle DBA (associate). Wil me verder bekwamen in OS m.b.t. Oracle. Wat is de beste keuze. Sun Solaris, Suse Linux of iets anders?

Groet,

René
Re: Operating system [message #240859 is a reply to message #240831] Sat, 26 May 2007 11:48 Go to previous messageGo to next message
Frank
Messages: 7901
Registered: March 2000
Senior Member
Gefeliciteerd!

Ik ben zelf geen DBA, of system-administrator, maar ontwikkelaar, dus een echt gefundeerd antwoord kan ik je niet geven.
Ik heb het idee dat de meeste productiedatabases (nog altijd) op commerciele *nix versies draaien. Wat dat betreft zou Solaris een goede keus zijn.
Aan de andere kant zie ik wel steeds meer ontwikkelomgevingen die op Linux draaien. Ook is het natuurlijk veel makkelijker je te bekwamen in Linux dan in Solaris. (Ik ken vrij weinig mensen met een Sun-server thuis).
Ik vermoed dat het in the long run niet zo heel veel uitmaakt. Ik kan me niet voorstellen dat de OS-kennis die nodig is als Oracle DBA zo ontzettend diep gaat dat je niet beide smaken kunt uitwisselen.
Hier en daar zal natuurlijk wel een verschil zitten, maar dat leer je snel genoeg. De grote lijnen zullen (denk ik) wel overeenkomen.


maar misschien zit ik er wel HEEL erg naast...
Re: Operating system [message #242158 is a reply to message #240831] Thu, 31 May 2007 16:10 Go to previous messageGo to next message
mark.oradev
Messages: 3
Registered: May 2007
Location: Netherlands
Junior Member
Ik ben ook ontwikkelaar. Echter heb ik begin vorig jaar een sessie bijgewoond van HP. Daarin geeft HP aan dat ze langzaam van haar verscheidenheid aan platformen af wil en over wil naar blaideservers met AMD of intel processoren en als OS Linux.

Oracle brengt trouwens zelf ook een eigen Linux versie uit die gebaseerd is op de RedHat kernel. Deze versie van Linux is via OTN te downloaden.

Wat het beste is weet ik niet, zie echter wel langzaam een verschuiving naar Linux plaats vinden.

Re: Operating system [message #242253 is a reply to message #240831] Fri, 01 June 2007 05:49 Go to previous message
René108
Messages: 3
Registered: August 2006
Location: Nederland
Junior Member
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de certificering van het LPI (Linux Professional Institute). Dit is een organisatie die Linux examens afneemt en certificaten verstrekt, maar dan distributie onafhankelijk. Ze worden o.a. gesponserd door IBM en Novell. Ik denk dat dit een goede keuze is.

René
Previous Topic: Converteren van versie 6 naar versie 10
Next Topic: Logon-screen
Goto Forum:
  


Current Time: Thu Mar 28 07:39:17 CDT 2024